چگونه درب آسانسور را بعد از قطع برق باز کنیم؟

تعمیرات اسانسور در کرج

فهرست مطالب

شرکت آبالیفت یکی از شرکت های آسانسور در کرج خدمات خود را در سطح استان البرز ارائه می نماید .برای تماس با شرکت آسانسورآسیا بالابر البرز (آبالیفت) می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب اقدام کنید.

در برخی مواقع ممکن است شما در داخل یک آسانسور باشید و ناگهان برق قطع شود. در این موقعیت‌ها ممکن است احساس وحشت و نگرانی کنید، اما با دانستن چگونگی باز کردن درب آسانسور به راه امن می‌توانید خودتان را در امان بدانید.

 بعد از قطعی برق چگونه درب آسانسور را باز کنیم؟

در صورتی که آسانسور به دلیل قطعی برق متوقف شود باید مراحل زیر را انجام داد: درب را به جهت باز شو با دست فشار دهید تا درب آسانسور جمع شده و …

خیلی از افراد فکر می‌کنند که با توقف آسانسور دیگر این امکان وجود ندارد که به‌سلامت از آن خارج بشوند اما جالب است بدانید تمام اتفاقات و حوادثی که در حوزه آسانسور رخ می‌دهد به ‌این‌ علت است که مردم تلاش می‌کنند تا به هر طریقی که شده خود را نجات بدهند حتی با بالارفتن از کابین آسانسور که این کار به‌ شدت آسیب‌زا و خطرناک است. بهترین کار این است که کف آسانسور بنشینید تا اگر آسانسور حرکت کرد تعادلتان به هم نریزد. همچنین توصیه می‌شود در جایی که تردد افراد کمتر است ترجیحاً از آسانسور استفاده نشود.

چگونه درب آسانسور را بعد از قطع برق باز کنیم؟
 بعد از قطعی برق چگونه درب آسانسور را باز کنیم؟

علت باز نشدن درب آسانسور چیست؟

قبل از اینکه به فکر باز کردن درب آسانسور باشید، می‌بایست دلیل آن را بدانید. باز نشدن درب آسانسور دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • ایراد سیم کشی آسانسور
  • وجود مشکل در لته‌ها
  • خرابی موتور سردر کابین

دلیل باز نشدن درب آسانسور اتوماتیک چیست؟

یکی از مشکلاتی که در زمینه آسانسور و باز نشدن درب آن پیش می‌آید این است که در طبقه توقف نموده اما درب اتوماتیک باز نمی‌شود. مهم‌ترین علت این امر لته‌ها هستند. در چنین شرایط لته‌های درب به ریل‌ها چسبیده شده یا اینکه احتمال ضعیف شدن سر درب کابین نیز وجود دارد.

تعمیرکاران معمولاً در چنین شرایطی به بررسی سیم‌های c  و com می‌پردازند. یکی دیگر از دلایلی که از باز شدن درب ممانعت می‌کند، تنظیمات KP است. این مشکل نیز نیاز به حضور تعمیرکار دارد. در چنین شرایطی باز کردن درب آسانسور فقط از دست این افراد برمی‌آید.

باز کردن درب لولایی آسانسور با حرکت دستی در شرایط ضروری

در وضعیتی که آسانسور  به دلایل مختلف متوقف می شود باید ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. برای قطع شدن برق کل سیستم باید کلید برق سه فاز را از حالت ۱ به صفر تغییر دهید.
  2. دستگیره ترمز موتور گیربکس را در جهت فلش فشار دهید و نگه دارید.
  3. فلکه ابتدای گیربکس را به سمتی که راحت حرکت می کند بچرخانید.
  4. به دو روش می توان درب آسانسور لولایی را باز کرد:
  • روش اول – هنگامی که یک ردیف از رنگ ها در بالای چولی قار گرفت یعنی کابین در مقابل درب آسانسور قرار گرفته و باید دستگیره ترمز رها شود.
  • روش دوم – از افراد داخل کابین در خواست کنید زمانی که کابین مقابل درب طبقات ایستاد شما را خبردار کنند.
چگونه درب آسانسور را بعد از قطع برق باز کنیم؟
چگونه درب آسانسور را بعد از قطع برق باز کنیم؟

حفظ آرامش و خونسردی

این نکته که بتوانید آرامش خود را حفظ کنید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سعی کنید چند نفس عمیق بکشید، زیرا دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد اگر تاریک است تلفن همراه خود را بیرون بیاورید تا داخل آسانسور کمی روشن شود.
در آسانسورهای جدید هنگام قطع برق، کابین به نزدیک‌ترین طبقه می‌رسد و شما اگر بتوانید در آسانسور را باز کنید می‌توان گفت که نجات پیدا کرده‌اید.
اما اگر موفق به انجام این کار نشدید به‌محض این که کمی آرام شدید وقت آن رسیده است که افراد بیرون از آسانسور را از وضعیت فعلی خود مطلع کنید، سعی کنید از طریق تلفن همراه با خانواده، مدیر ساختمان، نگهبان و یا مسئول فنی آسانسور و یا بهتر این است که با آتش‌نشانی تماس بگیرید، قطع برق یک امر بسیار معمول و طبیعی می‌باشد که تیم‌های امداد و نجات و تکنسین‌ها می‌دانند در صورت قطع برق باید چه کاری انجام بدهند.

اگر تلفن همراه آنتن نداشت و یا به هر دلیلی قادر به تماس نبودید از زنگ خطر درون کابین کمک بگیرید و چند بار آن را فشار دهید. اگر زنگ خطر کار نکرد سعی کنید توجه افراد خارج از آسانسور را به طریقی جلب کنید، به این صورت که با یک کلید و یا اشیاء تیز و فلزی به‌صورت آرام و با یک ریتم خاص به درب آسانسور ضربه بزنید تا کسانی که از کنار آسانسور عبور می‌کنند متوجه حضور شما داخل کابین بشوند

چه عواملی باعث خرابی درب آسانسور می‌شوند؟

همان‌طور که گفتیم درب آسانسور به دلایل مختلفی خرابی می‌شود. به همین خاطر قبل از انتخاب روش بازکردن درب آسانسور، باید دلیل آن بررسی و مشخص شود. مهم‌ترین دلایل خرابی درب آسانسور به شرح زیر است:

  • وارد شدن ضربه و فشار به درب آسانسور
  • بستن درب‌های اتوماتیک با دخالت دست
  • تکیه دادن به درب آسانسور حین حرکت و جابجایی
  • جلوگیری از بسته شدن درب اتوماتیک با استفاده از دست
  • عدم تعمیر و تعویض قطعات فرسوده در زمان درست
  • استفاده از تعمیرکاران غیرمتخصص برای سرویس‌های دوره‌ای
  • استفاده بی‌رویه از آسانسور و یا شیطنت‌های مختلف افراد

هنگام قطع برق در آسانسور چه کنیم؟

مهمترین نکته در استفاده از آسانسور هنگام قطع ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده برق این است که در بسیاری از ساختمان‌های امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسورها نیز به سیستمی به نام Black out (یا همان برق اضطراری) مجهز است که هنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می‌کند. البته ترجیحا در زمان‌هایی که در ساختمانی خالی از سکنه حضور دارید از استفاده از آسانسور بپرهیزید. در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی، شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند.

هنگام محبوسی در آسانسور آرامش خود را حفظ کنید؛ نفس عمیق بکشید و وحشت‌زده نشوید تا دیگران را نیز به وحشت نیندازید چراکه چند فرد وحشت زده در شرایط بد ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند هنگامی که آسانسور در کرج از کار افتاد، نمی‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیشترین حوادث مربوط به آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می‌کنند خودشان را از آسانسور به هر طریقی، حتی بالا رفتن از کابین آن، خارج کنند که این کار بسیار خطرناکی است. بهترین کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، این است که آرامش و راحتی خویش را حفظ کرد. 

نام ساختمان و آدرس دقیق محل و شماره آسانسور که اغلب روی پنل و بالای دکمه‌های احضار یا داخل درب پنل نوشته شده، حتما باید داخل کابین آسانسور نصب شده باشد.

در صورتی که برق آسانسور قطع شده و فاقد برق اضطراری است، می‌توان برای مدت کوتاه از نور گوشی استفاده کرد اما نباید گوشی را برای زمان طولانی روشن گذاشت چون باتری آن تمام می‌شود؛ در حالی که شاید به آن نیاز باشد.

خطرات قطع برق حین استفاده از آسانسور قطع برق در حین استفاده از آسانسور می‌تواند خطرات متعددی داشته باشد، از جمله:

  • کمبود هوا
  • پانیک و استرس
  • اختلال در سیستم امنیتی آسانسور

دکمه تلفن یا آژیر خطر (دکمه آلارم) با شکل زنگ تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است. اگر آنتن موبایل دارید، با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی ۱۲۵ است، تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشید.

باید بدانید که وضعیتی که در آن قرار دارید خطرناک نیست؛ بنابراین به جای انجام کارهای خطرناک، کف کابین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد، تعادلتان به هم نمی‌خورد. همچنین نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن مورد نیاز بدن شما تمام نمی‌شود.

البته اقدامات پیشگیرانه دیگری هم وجود دارد که باید توسط صاحبان و مدیران ساختمان و مدیران فنی و تاسیسات مجتمع‌ها مدنظر قرار بگیرد که مهمترین آن بازرسی ادواری کلیه بخش‌ها و اجزای آسانسور به صورت ماهانه از سوی شرکت‌های معتبر و نصب سیستم برق اضطراری برای آسانسور، زنگ هشدار و تلفن یا آیفون اضطراری برای آسانسور است. همچنین مسئولان ساختمان باید نسبت به تست و راه‌اندازی دیزل ژنراتورهای مجموعه خود اقدام کنند و سوخت مورد مصرف دیزل ژنراتورها تامین شده باشد تا در زمان قطع برق، به‌ سرعت در مدار قرار گرفته و جریان برق محل را تامین کند

تعمیرات اسانسور در کرج
هنگام قطع برق در آسانسور چه کنیم؟

روش باز کردن درب آسانسور در زمان قطعی برق

در صورتی که آسانسور در زمان قطعی برق متوقف شود، می‌توانید درب آسانسور را در جهات باز شدن فشار دهید تا درب به آرامی باز شود. بعد از رسیدن کامل کابین آسانسور روبروی درب باید اهرم مربوط به ترمز را رها کنید. در چنین شرایطی افرادی که داخل آسانسور گیر کرده‌اند، می‌توانند به باز کردن درب آسانسور اقدام کنند و از آن خارج شوند.

نکاتی که هنگام قطعی برق باید به آن توجه داشت

۱- ترجیحا در زمان‌هایی که ساختمان خالی از سکنه حضور دارید از استفاده از آسانسور بپرهیزید و در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند.

۲- هنگام گیر کردن در آسانسور از تمام شدن اکسیژن و خفه شدن نترسید، چون دیوارهای کابین در مقابل هوا کاملا ایزوله نیستند. این یعنی که هوا مطمئنا راهش را به کابین پیدا می‌کند و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن روبه‌رو نمی‌شوید. پس آرامش خودتان را حفظ کنید.

۳- قدم بعدی هنگام گیر کردن در آسانسور ارتباط با افراد خارج از کابین است. بعضی از آسانسورها تلفن اضطراری دارند و می‌توانید از آن استفاده کنید.

۴- سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند نیز بسیار محکم هستند. هنگام طراحی این سیم‌ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و امکان پاره شدنشان چیزی نزدیک به صفر است.

۵- سیستم روشنایی اکثر آسانسورها موقع گیر کردن نیز همچنان کار می‌کند، حتی اگر جریان برق قطع شده باشد.

۶- بیشتر آسانسورها زنگ خطر دارند که با فشردن آن در کل ساختمان صدای زنگ پیچیده و اهالی را مطلع می‌کند. اما اگر هیچ‌کدام آن‌ها کار نکرد می‌توانید دست به دامن تلفن همراهتان شوید. اگر هم تلفنتان آنتن نمی‌داد سعی کنید داد بزنید و به در بکوبید تا کسی صدایتان را بشنود.

وقتی برق آمد چه باید کرد؟

وقتی برق دوباره برگشت در حالت ایده آل ، هنگامی که برق برمی گردد ، آسانسور کار خود را از سر می گیرد. متأسفانه ، این همیشه اتفاق نمی افتد. قطع برق ممکن است شامل افزایش برق یا نوسانات باشد که باعث خرابی قطعات ظریف آسانسور می شود. با طراحی ، آسانسور ازقطعات گران قیمت تر در این رویداد محافظت می کند. ممکن است فیوزهای محافظ یا قطع کننده های جریان وجود داشته باشد. نرم افزاری که آسانسور را اجرا می کند، اغلب اشکالاتی را که مانع از کارکرد آسانسور می شوند ، ثبت می کند.

نکات کلیدی به یاد داشته باشید:

  • هرگز از ترس به سمت درب‌ها نپرید.
  • صبر و آرامش خود را حفظ کنید تا مشکل حل شود.
  • به توصیه‌های پرسنل فنی یا کارکنان ساختمان گوش دهید.

به عنوان مالک یا مدیر ساختمان ، چه کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که مستاجران و همسایگان شما در آسانسور در کرج ، هنگام قطعی برق در آسانسور ایمن هستند؟

اول از همه، مطمئن شوید که بازرسی آسانسور به روز است. حتماً خدمات یک شرکت معتبر تعمیر آسانسور را ثبت کنید. تکنسین خدمات شما چراغ های اضطراری آسانسور ، دزدگیرها، تلفن ها و سنسور های آسانسور را به طور منظم بررسی می کند. این فناوری همچنین می تواند به شما نشان دهد که چگونه بین سیستم های تعمیر و نگهداری آسانسور در صورت نیاز این سیستم ها را بررسی کنید.

شرکت آبالیفت یکی از شرکت های آسانسور در کرج خدمات خود را در سطح استان البرز ارائه می نماید .برای تماس با شرکت آسانسورآسیا بالابر البرز (آبالیفت) می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *