عوامل موثر بر سرعت سیستم آسانسور

فهرست مطالب

شرکت آبالیفت یکی از شرکت های آسانسور در کرج خدمات خود را در سطح استان البرز ارائه می نماید .برای تماس با شرکت آسانسورآسیا بالابر البرز (آبالیفت) می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب اقدام کنید.

سرعت سیستم آسانسور تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. ظرفیت وزن آسانسور، اندازه موتور، تعداد توقف ها و نوع آسانسور همه ملاحظاتی هستند که می توانند بر سرعت سیستم آسانسور تأثیر بگذارند.

ظرفیت وزن آسانسور بر سرعت حرکت آن بین طبقات تأثیر می گذارد. یک آسانسور با ظرفیت بیشتر می تواند افراد بیشتری و/یا بارهای سنگین تری را تحمل کند، به این معنی که سریعتر حرکت می کند. به طور مشابه، یک آسانسور با ظرفیت کمتر به دلیل ظرفیت حمل محدود، کندتر حرکت می کند.

اندازه موتور نیز بر سرعت تاثیر می گذارد. موتورهای بزرگ‌تر بارهای سنگین‌تر را سریع‌تر از موتورهای کوچک‌تر بلند می‌کنند، به این معنی که آسانسورهایی با موتورهای بزرگ‌تر سریع‌تر از موتورهای کوچک‌تر حرکت می‌کنند.

تعداد توقف ها نیز بر سرعت تأثیر می گذارد. آسانسوری که در طبقات بیشتری توقف می کند، نسبت به آسانسوری که فقط در چند طبقه توقف می کند، زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد نیاز دارد. زیرا هر توقف به زمان بیشتری برای سوار شدن و پیاده شدن مسافران از آسانسور نیاز دارد.

در نهایت، انواع خاصی از آسانسورها برای حرکت با سرعت های مختلف طراحی شده اند. آسانسورهای هیدرولیک کندتر از آسانسورهای کششی یا بدون ماشین (MRL) حرکت می کنند، زیرا برای بلند کردن و پایین آوردن آن به یک پیستون آهسته متکی هستند.

سرعت سیستم آسانسور عامل مهمی در ارائه یک سواری روان و کارآمد برای مسافران است. عوامل متعددی می تواند بر سرعت سیستم آسانسور تأثیر بگذارد، از جمله اندازه سیستم و اجزای آن، نوع ساختمانی که در آن نصب شده است و کیفیت تعمیر و نگهداری آن.

اندازه یک سیستم آسانسور می تواند تاثیر زیادی بر سرعت آن داشته باشد. یک سیستم آسانسور بزرگتر با واگن های بیشتر و اجزای اضافی می تواند مدت زمان بیشتری را بین طبقات طی کند. به طور مشابه، اگر شفت های آسانسور برای واگن ها خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشند، می تواند سرعت آسانسور را نیز کاهش دهد.

نوع ساختمانی که سیستم آسانسور در آن نصب می شود نیز می تواند بر سرعت آن تأثیر بگذارد. برای مثال، اگر ساختمانی چند طبقه داشته باشد، ممکن است حرکت آسانسور بین طبقات بیشتر از زمانی باشد که در یک سازه یک طبقه نصب شده باشد. علاوه بر این، اگر موانعی در راه وجود داشته باشد که مانع حرکت واگن ها شود، می تواند سرعت آن را نیز کاهش دهد.

در نهایت، تعمیر و نگهداری منظم و بازرسی کلیدی برای حفظ سرعت بهینه سیستم آسانسور است. اگر آسانسورها به طور منظم سرویس و نگهداری نشوند، اجزای آنها ممکن است به مرور زمان فرسوده یا آسیب ببینند که می تواند کند شود.

حداقل سرعت مجاز آسانسور های مسافربری

طبق دستوالعمل استاندارد ملی ایران حداقل سرعت مجاز آسانسور های مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان  از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین در ساختمان های با 8 طبقه 63/0 متر بر ثانیه در ساختمان های با 9 طبقه 1 متر بر ثانیه ، در ساختمان ها ار 13 تا 20 طبقه 6/1 متر بر ثانیه ، در ساختمان های از 21 تا 25 طبقه 2 متر بر ثانیه و در ساختمان های از 24 تا 30 طبقه 5/2 متر بر ثانیه می باشد نکته قابل توجه اینکه سرعت های ذکر شده راهنمای ساده به منظور مشخص کرد حداقل سرعت لازم در طراحی و انتخاب آسانسور است .

از این رو زمان انتظار مناسب در ساختمان های اداری و تجاری . یا کاربری خاص حتی برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان های مسکونی باید بر اساس ساتاندارد ملی و استاندارد جهانی ایزو 4190 و با توجه به سطح به کار رفته در زیربنا ، تعداد ساکنان در ساختمان ، انتخاب تعداد آسانسور ، محاسبات ترافیکی ، ظرفیت ، سرعت و دیگر مشخصات اقدام کرد 

عوامل موثر بر سرعت سیستم آسانسور
سرعت مجاز آسانسور استاندارد

قطعات ضروری برای تعیین سرعت آسانسور

قطعاتی که در سرعت آسانسور موثر هستند شامل:

  1. موتور آسانسور
  2. تابلو فرمان آسانسور
  3. پاراشوت آسانسور
  4. ریل آسانسور
  5. گاورنر آسانسور
  6. کفشک آسانسور

1- موتور آسانسور

آسانسور برای تامین نیروی لازم برای کابین از قطعه‌ای به‌نام موتور استفاده می‌کند. موتور‌های آسانسور انواع مختلفی دارند و در هر آسانسور از موتور متفاوتی استفاده می‌شود، به‌طوری‌که برای مثال می‌توان به موتور آسانسور گیرلس اشاره کرد.

این موتور به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود کابین آسانسور حرکت خود را توسط یک چرخ‌دنده و یک قرقره کششی انجام دهد. موتور گیرلس از سال ۱۹۸۰ برای ساخت آسانسور طراحی شد و امروزه نیز از آن برای آسانسورهایی که سرعت بالا دارند استفاده می‌شود. باید اضافه کرد که این موتور راندمان انرژی کمی دارد و از همین رو استفاده از آن به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند.

2- کابین و درب آسانسور

کابین و درب از جمله قطعات فیزیکی آسانسور هستند. کابین آسانسور قطعه‌‌ای محسوب می‌شود که از آن برای جابه‌جایی افراد یا بار استفاده می‌کنند و معمولا آن را در ظرفیت‌های متفاوت، ظاهر متفاوت و جنس‌های متفاوت طراحی می‌کنند. همچنین باید اشاره کرد که خود کابین نیز تشکیل شده از قطعات مختلفی چون یوک، کفشک‌های کابین و … است.

در رابطه با درب نیز باید گفت بر روی آسانسورها دو درب نصب می‌شود که یکی از این درب‌ها را می‌توان مربوط به کابین درنظر گرفت و درب دیگر را مربوط به درب طبقات. باید اضافه کرد که درب‏های آسانسور نیز انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید هنگام انتخاب آسانسور با توجه به سلیقه خود درب مناسبی را انتخاب کنید.

3- سیم بکسل و وزنه تعادل

وزنه‌های تعادل از جمله قطعات ضروری آسانسور هستند که به حرکت آسان کابین آسانسور کمک می‌کنند. این وزنه‌ها در سمت مقابل کابین قرار می‌گیرند و انتهای سیم بکسل نصب می‌شوند. سیم بکسل به مجموعه‌ای از سیم و کنف گفته می‌شود که به دور یکدیگر پیچیده می‌شوند و می‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند. آسانسورها معمولا از سیم بکسل ۱۹ در ۸ برخوردارند و می‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند.

4- ریل آسانسور

قطعه ریل آسانسور یک قطعه فلزی T شکل است که وظیفه‌ی حرکت کابین آسانسور بین طبقات را برعهده دارد و مانع از سقوط کابین و لغزش آن در حین حرکت می‌شود. این قطعه فلزی به شکل عمودی در چاه آسانسور نصب می‌شود و از طول‌های مختلفی برخوردار است، اما می‌توان گفت رایج‌ترین طول برای ریل آسانسور ۵ متر در نظر گرفته می‌شود و این قطعه باید مقاومت خوبی داشته باشد تا به‌واسطه وارد شدن نیروی زیاد خم نشود.

عوامل موثر بر سرعت سیستم آسانسور
عوامل موثر بر سرعت سیستم آسانسور


ساختمان های مرتفع به آسانسورهای پرسرعت نیاز دارند:

 استفاده مکرر از آسانسورها در برج‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌ها از جمله عواملی است که سبب توجه به سرعت در آسانسورها شده است.

امروزه آسانسور هیتاچی به عنوان پرسرعت‌ترین آسانسور شناخته می‌شود که قابلیت انتقال از طبقه همکف به طبق ۹۵ در مدت زمان ۴۳ ثانیه را دارد.

سرعت در این آسانسور به قدری بالاست که ممکن است فرد استفاده‌کننده از آن خون‌دماغ شود، هیتاچی به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سرعت‌های بالا از سازه‌ای مقاوم نسبت به گرما و همین طور موتورهای ویژه جدید بهره گرفت.

از جمله نکات مستلزم توجه در آسانسورهای پرسرعت، توقف آنهاست که به این منظور هم هیتاچی از ترمزهای مقاوم نسبت به حرارت بهره گرفت.

این گونه از آسانسورها بیانگر آن است که چقدر سرعت یک آسانسور می‌تواند بالا باشد که این موضوع بسته به نوع موتور به کرا رفته و قطعات استفاده شده در ساختار آسانسور می‌باشد.

به‌کارگیری فناوری تنظیم فشار هوای کابین از نکات قابل توجه در فناوری این گونه آسانسورهاست که مانع از گرفتن گوش حاضرین می‌شود.

برای ساخت یک آسانسور در وهله نخست باید برنامه‌ریزی و سازماندهی مراحل مختلف طراحی و آنالیز انجام شود، این امر برای این است تا محصول هم مطابق خواسته مشتریان و مکان مورد استفاده طراحی شود و هم نصابان به لحاظ اجر و زمان کاری دچار مشکل نشوند.

در واقع سرعت آسانسور از جمله مواردی است که در کنار دغدغه‌های دیگر در زمان ساخت برج‌های بلندمرتبه و آسمان‌خراش‌ها حائز اهمیت بوده و ذهن سازندگان را درگیر می‌کند.

ساخت سازه‌های با بیش از حدود ۱۰۰ طبقه در صورتی که سازندگان و طراحان و مهندسان آسانسورها قادر به ساخت آسانسورهای پرسرعت نباشند اصلا منطقی به نظر نمی‌آید.

در واقع سرعت یکی از فاکتورهای قابل قبول در آسانسورهای آسمان‌خراش‌ها بوده و بعد از آن فاکتور ایمنی، انجام آزمون و خطا از نکات لازم برای ساخت آسانسور در مواقعی است که صحبت از حمل و جا به جایی افراد با سرعت بالا همراه با درنظر گرفتن امنیت به میان می‌آید.

سرعت در آسانسورها چه اهمیتی دارد؟

به دلیل استفاده از آسانسورها در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها، باعث شده است که توجه بسیاری به سرعت آسانسورها شود.

یکی از پرسرعت ترین آسانسورهای در حال حاضر دنیا، آسانسور هیتاچی است. این آسانسور قابلیت انتقال مسافرین از طبقه همکف به طبقه 95 ام را در مدت زمان 43 ثانیه(حدودا 8 متر در ثانیه) را دارد.

سرعت در آسانسور هیتاچی به قدری بالا است که ممکن است مسافرین آن خون دماغ شوند، هیتاچی به منظور جلوگیری از این مشکلات در سرعت های بالا از سازه ای مقاوم نسبت به گرما و همچنین موتورهای ویژه بهره گرفته است.

از جمله نکاتی که در طراحی و ساخت آسانسورهای پرسرعت باید به آن توجه شود، چگونگی توقف آنهاست. هیتاچی به این منظور از ترمزهای مقاوم نسبت به حرارت استفاده کرده است.

همچنین در آسانسورهای پرسرعت از فناوری تنظیم فشار هوای کابین استفاده می شود، که همین تکنولوژی مانع از گرفتن گوش مسافرین می شود.

در هنگام ساخت یک آسانسور در مرحله اول، باید برنامه ریزی و سازماندهی مراحل مختلف طراحی و آنالیز شود، این کار به این دلیل انجام می شود که تا محصول مطابق با خواسته مشتری و مکانی که قرار است نصب شود، طراحی شود و همچنین باید طوری طراحی شود که نصابان آسانسور در هنگام نصب آسانسور دچار مشکل نشوند. همچنین یکی از مواردی که در هنگام طراحی و ساخت آسانسور باید به آن توجه شود سرعت آن است.

در واقع سرعت یکی از المان های بسیار مهم در آسانسورهای آسمان خراش ها و ساختمان های مرتفع است و بعد از آن فاکتور امنیت، انجام آزمون و خطا، برای ساخت آسانسورهایی است که نیاز است با سرعت بسیار بالا مسافرین را جابه جا کند.

شرکت آبالیفت یکی از شرکت های آسانسور در کرج خدمات خود را در سطح استان البرز ارائه می نماید .برای تماس با شرکت آسانسورآسیا بالابر البرز (آبالیفت) می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب اقدام کنید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *