سیم بکسل آسانسور چیست؟ انواع و کارایی + قیمت

سیم بکسل آسانسور چیست؟

فهرست مطالب

شرکت آبالیفت یکی از شرکت های آسانسور در کرج خدمات خود را در سطح استان البرز ارائه می نماید .برای تماس با شرکت آسانسورآسیا بالابر البرز (آبالیفت) می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب اقدام کنید.

سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل آسانسور نوعی کابل است که برای بکسل کابین آسانسور از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمان های بلند استفاده می شود. این نوع سیستم اغلب در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود که در آن سیستم سنتی “شفت آسانسور” به دلیل محدودیت فضا قابل استفاده نیست. سیم بکسل آسانسور از مواد بادوام و با استحکام بالا ساخته شده است که می تواند در برابر دماهای شدید و شرایط محیطی مقاومت کند.

آسانسور از به هم پیوستن لوازم بسیار زیادی به وجود می آیند که در بین آن ها هم لوازم مکانیکی به چشم می خورد و هم لوازم الکتریکی. در بین لوازم مکانیکی می توان به اصلی ترین قطعه بعد از موتور اشاره کرد، قطعه ای به نام سیم بکسل.

سیم بکسل شامل یک مغزی و یکسری سیم فولادی می شود که از یک سمت به کابین آسانسور متصل است و از سمت دیگر به وزنه تعادل وصل شده است. سیم بکسل با حرکت کابین آسانسور و وزنه تعادل حرکت می کند و در واقع نیروی محرکه آسانسور به وسیله موتور به سیم آسانسور منتقل می شود و کابین آسانسور با آن جا به جا می شود. به دلیل اهمیت نقش سیم بکسل در آسانسور، در این مقاله به طور مفصل درباره آن خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

سیم بکسل آسانسور چیست؟

هدف اصلی سیم بکسل آسانسور چیست و چه کارایی دارد؟

هدف اصلی سیم بکسل آسانسور، انتقال کابین بین طبقات یک ساختمان بدون نیاز به سیستم های مکانیکی سنتی است. این نوع سیستم معمولاً از دو بخش تشکیل شده است: سیم بکسل و خود کابین آسانسور. سیم بکسل به عنوان یک “لنگر” عمل می کند که ماشین و ساختمان را به هم متصل می کند و به آن اجازه می دهد در صورت لزوم به بالا یا پایین کشیده شود. این خودرو از وزن خود به عنوان اهرمی در برابر کشش گرانش استفاده می کند و به آن اجازه می دهد تا به راحتی و با خیال راحت در طبقات ساختمان به بالا یا پایین حرکت کند.
سیم بکسل های آسانسور بسیار مهندسی شده و از فولاد یا کامپوزیت های دیگر ساخته شده اند. هم چنین آن ها اغلب سیم های مجزا نیستند بلکه چندین رشته سیم با اندازه های مختلف هستند که به هم پیچیده شده اند. یک کابل یا سیم بکسل معمولی می تواند دارای بیش از ۱۵۰ رشته سیم باشد و دقیقاً طوری طراحی شده است که محکم و انعطاف پذیر بوده و عمر طولانی داشته باشد.

آسانسورها معمولاً به صورت عمودی بین طبقات یک ساختمان حرکت می کنند. در ساختمان های با ارتفاع کمتر با دو تا چهار طبقه، معمولاً از جک های هیدرولیک برای جابجایی کابین آسانسور بین طبقات استفاده می شود. جک ها را می توان در سطح زمین یا روی زمین قرار داد و می تواند تک مرحله ای یا تلسکوپی باشد.

وقتی تعداد طبقاتی که یک آسانسور باید بین آنها حرکت کند کم باشد، استفاده از جک های هیدرولیک عاقلانه تر است. اما زمانی که تعداد طبقات به 5 طبقه رسید، بهتر است به دنبال گزینه های جایگزین مانند استفاده از سیم بکسل باشید. این امر به ویژه زمانی صادق است که ارتفاع آسانسور از صد فوت بیشتر شود، زیرا تنها گزینه در این مورد استفاده از سیم بکسل است. تنها استثنا در این مورد زمانی است که از جک های هیدرولیک و سیم بکسل به طور همزمان استفاده شود که به آن سیم هیدرولیک می گویند.

در آسانسورهای کششی، سیم بکسل ها وزنه تعادل و کابین را به هم متصل می کنند و با استفاده از فلکه موتور، حرکت وزنه تعادل و کابین آسانسور را باعث می شوند.

ساختار سیم بکسل آسانسور چگونه می باشد؟

ساختار سیم بکسل آسانسور چگونه می باشد؟


سیم بکسل آسانسور از تعدادی سیم تشکیل شده است که به دور یک محور مرکزی پیچیده شده اند که به آن مغزی می گویند. این دسته های سیم با چرخاندن چندین رشته سیم ایجاد می شوند و در نتیجه ظاهری مارپیچی برای سیم بکسل ایجاد می شود.

مغزی سیم بکسل، خصوصاً در هنگام تحمل بار زیاد و فشار، نقش مهمی در نگهداری رشته های سیم بکسل دارد. معمولاً جنس مغزی سیم بکسل از فولاد، کنف یا دیگر الیاف طبیعی است. اگر مغزی سیم بکسل از جنس فولاد باشد، استحکام سیم بکسل بیشتر می شود و اگر جنس مغزی از کنف باشد، قدرت کششی آن بیشتر می شود. ولی به طور کلی، مغزی سیم بکسل را از جنس کنف درست می کنند.

همچنین بخوانید : چگونه درب آسانسور را بعد از قطع برق باز کنیم؟

انواع سیم بکسل آسانسور

1-سیم بکسل آسانسوری هسته فیبری:

سیم بکسل های فیبر هسته ای رایج ترین نوع سیم بکسل در صنعت آسانسور و جابجایی کابین هستند. این کابل ها معمولا به دو دسته هسته طبیعی و هسته مصنوعی تقسیم می شوند.

ماده ای که برای طناب بکسل استفاده می شود معمولاً یک هسته الیافی با هسته های کنفی طبیعی است که توانایی روانکاری طناب را افزایش می دهد. سیم بکسل های هسته الیافی با هسته های مصنوعی معمولاً از پلی پروپیلن یا پلی آرامین ساخته می شوند که پایداری بیشتری نسبت به سیم بکسل های هسته طبیعی دارند و در شرایط مرطوب یا خاص مقاومت بالاتری دارند.

2-سیم بکسل‌های هسته فولادی

همانطور که به طور گسترده شناخته شده است، نیروی کششی بالا به طور معمول به کابل های آسانسور اعمال می شود. به همین دلیل معمولا در این نوع کابل ها از فلزات استفاده می شود. علاوه بر این، فلزات مقاومت حرارتی بالایی دارند. به همین دلیل از کابل های هسته فولادی بیشتر از کابل های فیبر هسته ای در صنعت آسانسور استفاده می شود.

سیم طناب های فولادی نسبت به سیم بکسل های الیافی هسته ای با قطر بیشتری دارند که باعث کاهش خاصیت ارتجاعی سیم می شود. این نوع سیم بکسل معمولاً در آسانسورهای پرسرعت یا پرظرفیت استفاده می شود که سیم جبرانی نیز از فولاد است. سیم بکسل نیز دارای هسته فولادی است.

کاربرد سیم بکسل آسانسور در کجاست؟

اما چیزی که بسیاری نمی دانند این است که یک جزء کلیدی برای ایمنی آسانسور وجود دارد: سیم بکسل آسانسور.

سیم بکسل آسانسور کابلی است که به کابین آسانسور و وزنه تعادل آن متصل می شود. این کابل به کابین اجازه می دهد تا توسط یک موتور به سمت بالا یا پایین حرکت کند و در عین حال اطمینان می دهد که اگر مشکلی پیش بیاید، کابین به طور ناگهانی در شفت پایین نیفتد. سیم بکسل همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اگر وزن زیادی در کابین وجود داشته باشد، به طور ناگهانی خیلی سریع شتاب نگیرد یا از کنترل خارج نشود. بدون این سیم، آسانسور در واقع می تواند بسیار خطرناک باشد.

برای اطمینان از اینکه سیم بکسل به درستی کار می کند، به طور مرتب آزمایش و بازرسی می شود. کابل باید بتواند وزن کابین و سرنشینان آن و همچنین نیروهای اضافی ناشی از شتاب یا کاهش سرعت را تحمل کند. همچنین باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد که با گذشت زمان فرسوده نشود یا با افزایش سن شکننده نشود. در صورت مشاهده هر گونه مشکل، باید فوراً به آنها رسیدگی شود تا ایمنی مسافران تضمین شود.

سیم بکسل آسانسور جزء حیاتی سیستم آسانسور است و بازرسی و نگهداری آن برای عملکرد ایمن ضروری است. بدون این قطعه مهم تجهیزات، آسانسورها به اندازه امروز قابل اعتماد نخواهند بود.

کاربرد سیم بکسل آسانسور در کجاست؟


پوشش سطحی سیم بکسل آسانسور چیست؟

کابل ها یک سواری صاف، ایمن و قابل اعتماد را برای مسافران و بار تضمین می کنند. پوشش سطح سیم آسانسور عامل مهمی در عملکرد، ایمنی و طول عمر سیستم است.

هدف اولیه پوشش سطح روی سیم آسانسور محافظت از آن در برابر خوردگی و سایش ناشی از عوامل محیطی مانند رطوبت، گرما، نور خورشید و دمای شدید است. این پوشش همچنین به کاهش اصطکاک بین سیم و سایر اجزا کمک می کند که می تواند نویز را کاهش دهد و کارایی را بهبود بخشد. پوشش های رایج مورد استفاده در کابل های آسانسور شامل فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، روی و پلی اتیلن است. این پوشش ها محافظت عالی در برابر خوردگی و سایش سیم را فراهم می کند و همچنین به کاهش اصطکاک بین کابل و سایر اجزای سیستم کمک می کند. علاوه بر این، برخی از پوشش‌ها برای جذب ضربه‌ها یا ارتعاشاتی طراحی شده‌اند که ممکن است باعث آسیب به سیم یا قسمت‌های اطراف آن شوند.

پوشش سطح کابل آسانسور برای عملکرد، ایمنی و طول عمر آن بسیار مهم است. مهم است که پوششی را انتخاب کنید که برای کاربرد شما بر اساس عوامل محیطی مانند رطوبت، دمای شدید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر شرایط محیطی مناسب باشد. علاوه بر این، پوشش باید باشد

همچنین بخوانید : چگونه کابین آسانسور را طراحی کنیم ؟


برخی از سیم بکسل ها فاقد پوشش هستند و به همین دلیل امکان زنگ زدن آن ها بسیار زیاد است بنابراین بهتر است سیم بکسل بدون پوشش سطحی نباشد. به همین دلیل اغلب قبل از تولید سیم های مفتولی، با استفاده از روی، آن ها را گالوانیزه سرد می کنند. هم چنین گاهی برای پوشش سیم بکسل ها از آبکاری گالوانیزه گرم استفاده می شود.


مغزی کنفی سیم بکسل چه از جنس الیاف طبیعی باشد و چه از جنس الیاف مصنوعی باشد، سبب می شود انعطاف پذیری سیم بکسل بشتر شود که این ویژگی در سیم بکسل هایی که مغزی فولادی دارند، کمتر دیده می شود.

عمر مفید سیم بکسل آسانسور چقدر است؟

وقتی صحبت از ایمنی به میان می آید، هیچ چیز مهمتر از این نیست که مطمئن شوید آسانسورهای ساختمان شما به روز هستند و به درستی کار می کنند. به این ترتیب، یکی از مهم ترین بخش های هر سیستم آسانسور کابلی است که از آن عبور می کند، زیرا این همان چیزی است که افراد را بالا و پایین می برد. دانستن اینکه یک کابل چقدر باید دوام بیاورد به شما کمک می کند تا برای زمان نیاز به تعویض آن برنامه ریزی کنید و به حفظ امنیت همه کمک می کند.

طول عمر کابل آسانسور به عوامل مختلفی از جمله کیفیت کابل، فرکانس نگهداری و محیطی که در معرض آن قرار می گیرد بستگی دارد. به طور کلی، یک کابل آسانسور با کیفیت خوب باید بین 5-15 سال قبل از تعویض آن دوام بیاورد. کابل‌های آسانسور نیز باید به‌طور مرتب مورد بازرسی قرار گیرند تا نشانه‌های ساییدگی یا آسیب دیدگی بررسی شود و مناطق ضعیف شده باید در اسرع وقت تعویض شوند.

برندهای تولید کننده سیم بکسل آسانسور:

1-سیم بکسل گوستاولف (GUSTAV WOLF)
 یکی از بهترین و مناسب ترین برندهای سیم بکسل برای آسانسور گوستاولف می باشد. در حال حاضر کشور آلمان و کشور چین تولید کننده سیم بکسل گوستاولف می باشند. که هر دو نوع آن در بازارهای ایران موجود است. ویژگی های این برند که باعث مناسب شدن آن برای آسانسور شده است عبارت است از:

تولید شده از فولاد ناب

قابلیت بازیافت

منطبق با استانداردهای محیط زیست

وزن بسیار کم

طول عمر زیاد

استحکام کششی بسیار بالا

دارای انواع  PAWO F3،  PAWO F7،  PAWO F7S و …

2-سیم بکسل الفانت کره (elephant)

 این برند مناسب سیم بکسل آسانسور ساخت کشور کره جنوبی می باشد. که به دلیل رعایت استانداردهای بین المللی دارای کیفیت بالا، قابلیت انعطاف مناسب و استحکام کششی بالایی می باشد. این طناب فولادی محکم برای جابه جایی و بالا بردن اجسام سنگین بسیار مناسب است.

3-سیم بکسل کیس وایر کره (KISWIRE)

  سیم بکسل کیس وایر ساخت شرکت کره ای می باشد. که به دلیل استحکام کششی مناسب، قابلیت انعطاف و طول عمر بالا به عنوان یکی از برندهای مناسب برای استفاده در آسانسور شناخته شده است.

توجه: در سیم بکسل آسانسور مغزی آن از کنف و یا از فولاد ساخته شده است. مغز کنف سیم بکسل به دلیل این که جنس طبیعی و یا مصنوعی دارد از انعطاف بیشتری نسبت به نوع فولادی برخورد دار می باشد. سیم بکسل های نوع فولادی نسب به سیم بکس کنف در شرایط یکسان دارای مقاوت بیشتری می باشند. بنابراین در آسانسور های ساختمان های مرتفع و مکان هایی که سرعت آسانسور بالا می باشد بهتر است که از سیم بکسل نوع فولادی به دلیل مقاوت بیشتر، استفاده شود.

عمر مفید سیم بکسل آسانسور چقدر است؟

روش های تشخیص سیم بکسل اصل از تقلبی

ساده ترین راه تشخیص سیم بکسل آلمانی از سیم بکسل چینی این است که سیم بکسل های  آلمانی گوستاوولف عمدتاً دارای مارک لاین سبز رنگ بوده و مانند سیم بکسلهای چینی دارای گریس زیاد نیست.

مدتی است که خریداران سیم بکسل آسانسوری از اصطلاحاتی به نام طلایی و یا سیم بکسل نواردار استفاده میکنند که این خود نشان دهنده چینی بودن این نوع سیم هاست. زیرا سیم بکسل آلمانی اصل دارای نوار (نواری که داخل مغز سیم بکسل است و روی آن پرینت گوستاوولف یا made in Germany هک شده است) و یا گریس طلایی نمی باشد.

البته اینکه سیم بکسلی دارای مارک لاین سبز باشد حتماً دال بر آلمانی بودن آن نیست! چرا که به تازگی سیم بکسل هایی وارد بازار شده اند که دارای مارک لاین سبز بوده ولی ساخت کشور چین هستند.

بنابراین بهترین راه برای تشخیص آلمانی بودن سیم بکسل، خرید از بازرگانی های معتبر و همچنین گرفتن مشاوره از افراد کارشناس و در خواست سرتیفیکیت معتبر از فروشنده می باشد، گرچه حتی ارائه سزتیفیکیت اورجینال هم دلیل بر اصالت کالا و آلمانی بودن آن نمی باشد!

زیرا برخی افراد سودجو سرتیفیکیت اورجینال مربوط به یک قرقره اصلی را به همراه قرقره یک سیم بکسل تقلبی به شما ارائه می دهند !


برای تشخیص سیم بکسل اصل از تقلبی نشانه هایی وجود دارد از جمله اینکه یک نخ سبزرنگ خاص در مغزی کنفی سیم بکسل وجود دارد. هم چنین در سیم بکسل های گوستاوولف (Gustav Wolf) هیچ کلمه ای درج نمی شود و اگر کلمه گوستاوولف را روی آن دیدید، یقین داشته باشد که سیم بکسل ساخت آلمان نیست، بلکه ساخت چین است.

وجود داغی یا برجستگی با حروف GW یا GUSTAV WOLF روی یک سمت یا هر دو سمت رول چوبی سیم بکسل نیز نشانه اصل نبودن آن است.

نکات مهم در انتخاب و خرید سیم بکسل:

سیم بکسل برای هرکسی که نیاز به یدک کشی وسیله نقلیه دارد، ضروری است. این که آیا شما یک آفرود پرشور هستید، یا فقط باید یک ماشین را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید، داشتن سیم بکسل مناسب ضروری است. اما با وجود بسیاری از انواع سیم بکسل در بازار، تشخیص اینکه کدام یک برای نیازهای شما بهترین است دشوار است. در انتخاب و خرید سیم بکسل به نکات مهمی اشاره می کنیم:

  1. ایمنی: هنگام انتخاب هر نوع تجهیزات خودرو، ایمنی باید همیشه اولویت شما باشد. اطمینان حاصل کنید که سیم بکسلی را انتخاب کرده اید که توسط یک سازمان معتبر مانند انجمن مهندسین خودرو (SAE) طراحی و تایید شده باشد. این اطمینان حاصل می کند که محصول استانداردهای ایمنی دقیق را رعایت می کند و می تواند در برابر فشار بارهای سنگین مقاومت کند.
  2. استحکام: سیم بکسل دارای قدرت های متفاوتی است، بنابراین مطمئن شوید که یکی را انتخاب کنید که بتواند وزن و اندازه وسیله نقلیه شما را تحمل کند و در عین حال انعطاف کافی برای مانور در فضاهای تنگ را داشته باشد. اگر از سیم برای بکسل کردن تریلر استفاده می کنید، به دنبال سیمی باشید که گیج بالاتری داشته باشد تا تحت فشار نشکند.
  3. مقاومت در برابر آب و هوا: بسیاری از سیم بکسل ها برای مقاومت در برابر خوردگی طراحی شده اند، اما اگر در آب و هوای شدید رانندگی می کنید، مطمئن شوید که سیمی را انتخاب کنید که در برابر زنگ زدگی و سایر آسیب های مربوط به آب و هوا مقاوم باشد.
  4. دوام: سیم بکسل باید به اندازه کافی بادوام باشد تا در برابر استفاده مداوم و فرسودگی مقاومت کند. به دنبال سیم های ساخته شده از مواد پلی استر یا نایلون قوی باشید که به مرور زمان ساییده یا ضعیف نمی شوند.
  5. هزینه: سیم بکسل قیمت های متفاوتی دارد، پس حتما آن را در نظر بگیرید



سخن آخر
سیم بکسل یکی از قطعات مهم مکانیکی آسانسورهای کششی هستند که از یک طرف به کابین آسانسور وصل هستند و از طرف دیگر به وزنه تعادل متصل هستند. سیم بکسل با استفاده از نیروی محرکه موتور آسانسور، کابین و مسافران را جا به جا می کند و معمولاً به واسطه جنس رشته های مفتولی به کار رفته در آن به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع و قیمت سیم بکسل آسانسور با شماره تلفن شرکت با کارشناسان ما جهت مشاوره و خرید ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *