آسانسور شیب دار چیست و چگونه کار میکند؟

آسانسور شیبدار

فهرست مطالب

آسانسور شیبدار وسیله ای است که به افرادی که نمی توانند از پله استفاده کنند برای رفت و آمد کمک می کند. به ویژه برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند مفید است.

آسانسور شیب دار یک نوع تجهیزات حمل و نقل است که طراحی شده است تا افراد و اشیاء را به صورت آسان در مسیرهای شیب دار حرکت دهد. این آسانسورها معمولاً در مکان هایی مانند فروشگاه های بزرگ، فرودگاه ها، و مراکز خرید که نیاز به حمل و نقل راحت و سریع دارند، استفاده می شوند.

آسانسور شیب دار با استفاده از یک سیستم مکانیکی کار می کند. این سیستم شامل یک تسمه نقاله می باشد که بر روی یک سری چرخ دنده قرار دارد. وقتی که سیستم در حال کار است، تسمه بر روی چرخ دنده ها حرکت می کند و باعث می شود که سطح آسانسور شیب دار بالا و پایین برود. این حرکت باعث می شود که افراد و اشیاء بتوانند بدون زحمت در مسیر شیب دار حرکت کنند.

آسانسور شیب دار کابینی دارد که روی یک یا دو مسیر شیبدار قرار دارد. این نوع آسانسور می تواند از پله های مارپیچ بالا برود، کاری که آسانسورهای معمولی نمی توانند انجام دهند. آسانسورهای شیبدار را می توان هم در ساختمان های مسکونی و هم در ساختمان های تجاری یافت و برای هدف خاصی نصب می شوند.

در مکان‌هایی که آسانسورهای معمولی نمی‌توانند بروند، مانند ساختمان‌های واقعاً بلند یا پایین پله‌ها، آسانسورهای خاصی به نام آسانسورهای شیب‌دار وجود دارند که به افرادی که در راه رفتن مشکل دارند کمک می‌کنند تا در اطراف حرکت کنند.

 نصب آسانسور کرج

البته، کارکرد آسانسور شیب دار بسیار ساده است. افراد می توانند بر روی سطح متحرک آسانسور شیب دار ایستاده یا نشسته باشند و به راحتی در مسیر شیب دار حرکت کنند. این آسانسورها به خصوص برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند یا سن بالایی دارند، بسیار مفید هستند.

به عنوان یک سیستم ایمنی، برخی از آسانسورهای شیب دار دارای دستگیره ها یا پله هایی هستند که می توانند به افراد کمک کنند تا تعادل خود را حفظ کنند. همچنین، برخی از آنها دارای سیستم های ایمنی مانند توقف خودکار در صورت افتادن اشیاء یا افراد، یا سیستم هشدار در صورت خرابی، هستند.

آسانسور شیب دار یک ابزار کاربردی و ایمن برای حرکت در محیط های شیب دار است. با کمک این سیستم، حمل و نقل در فضاهای بزرگ و شیب دار بسیار ساده تر و راحت تر می شود.

دلایل لرزش کابین آسانسور – آسانسور آسیا بالابر البرز | آبالیفت (abaliftco.com)

آسانسور شیب دار چیست؟

آسانسورهای شیبدار به عنوان جایگزینی برای آسانسورهای عمودی سنتی به طور فزاینده ای محبوب می شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که مسافران را در یک زاویه راحت و ایمن از شیب ها به بالا و پایین حرکت دهند. آسانسورهای شیبدار خدمات ارزشمندی را برای کسانی که به دلیل اختلالات حرکتی نمی توانند از آسانسورهای سنتی استفاده کنند یا برای ساختمان هایی با سطوح چندگانه که حرکت با آسانسور معمولی دشوار است ارائه می دهد.

آسانسور شیبدار اساساً یک سکوی شیبدار است که توسط موتورهای الکتریکی کار می کند. معمولاً در ساختمان های چند سطحی نصب می شود و دسترسی بین طبقات را در سطوح مختلف فراهم می کند. بر خلاف آسانسورهای عمودی سنتی، آنها فاقد راهرو هستند و می توان آنها را بر روی هر دیوار بیرونی یا داخلی ساختمان نصب کرد که به آنها اجازه می دهد در فضاهای کوچک قرار بگیرند و از شیب های تند حرکت کنند.

آسانسورهای شیبدار علاوه بر دسترسی بین سطوح مختلف طبقات، مزایای دیگری نیز نسبت به مدل های عمودی دارند. آنها به انرژی کمتری نسبت به مدل های سنتی نیاز دارند زیرا نیازی به موتور یا سیستم کابل جداگانه وجود ندارد. آنها ویژگی های ایمنی افزایش یافته ای مانند خاموش شدن خودکار را در زمانی که به بالاترین حد خود می رسد ارائه می دهند. و به دلیل نیازهای ساخت و ساز ساده تر، مقرون به صرفه تر از همتایان عمودی خود هستند. آسانسورهای شیبدار همچنین تطبیق پذیری بیشتری را ارائه می دهند زیرا می توان آنها را بر اساس نیازهای هر ساختمان یا سازه ای که در آن نصب می شود سفارشی کرد.

هنگامی که به این فکر می کنید که آیا آسانسور شیبدار بهترین گزینه برای شما یا کسب و کار شما خواهد بود، مهم است که قبل از تصمیم گیری، همه عوامل دخیل – از جمله هزینه، محدودیت فضا، ویژگی های ایمنی و نیازهای حرکتی را در نظر بگیرید. در حالی که مطمئناً سرمایه گذاری در یک آسانسور شیبدار نسبت به مدل سنتی مزایایی دارد، مهم است که قبل از اقدام به خرید مطمئن شوید که بهترین راه حل برای موقعیت خاص شما است.

همچنین بخوانید:سریع ترین آسانسور های دنیا در سال ۲۰۲۲

انواع آسانسور شیب دار از نظر نوع کارکرد



از لحاظ نوع کارکرد این آسانسورها به پنج دسته مختلف تقسیم می شوند که شامل آسانسورهای کششی، هیدرولیک، وینچی، مغناطیسی و کارگاهی می شوند.

آسانسورهای کششی

این آسانسور دارای یک طبقه، تعدادی کابل استیل، کابین، وزنه آسانسور، موتور و اسکلت فلزی می باشد. کابل های فولادی از یک طرف به وزنه های آسانسور و از طرف دیگر به کابین متصل می شوند. وزنه ها در داخل یک قاب فلزی به نام قاب وزنه قرار می گیرند. موتور در بالای چاه آسانسور نصب می شود و نیروی حرکتی آسانسور را تامین می کند.


آسانسور شیب دار هیدرولیک

آسانسورهایی که از نیروی هیدرولیک استفاده می کنند در بین افرادی که در خانه های شخصی زندگی می کنند محبوب شده اند. برخی از ویژگی های مهم این آسانسورها این است که به راحتی قابل تعمیر هستند، به راحتی آسیب نمی بینند و در اولین حرکت حرکتی نرم دارند. مزیت دیگر این است که این آسانسورها فریم وزنی یا سیم فولادی ندارند، بنابراین ظاهر زیباتری دارند.

بیشتر بخوانید : تابلو فرمان آسانسور چیست؟ – آسانسور آسیا بالابر البرز | آبالیفت (abaliftco.com)


آسانسورهای وینچی

این آسانسور شیب دار توسط طناب فولادی(بکسل) یا زنجیر آویزان می شود و نیروی حرکتی خود را از طریق نیروی رانشی تامین می کند. در آسانسورهای شیب دار وینچی، قاب وزنه حذف شده است.


آسانسورهای شیب دار مغناطیسی:

این آسانسور دارای نوع خاصی از موتور است که از آهنربا برای حرکت آن استفاده می کند. موتور دو قسمت دارد: استاتور (قسمتی که ثابت می ماند) و روتور (قسمتی که می چرخد). استاتور دارای سیم پیچ هایی است که جریان الکتریکی را حمل می کند. این جریان یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. روتور همچنین دارای سیم پیچی است. میدان مغناطیسی استاتور باعث چرخش سیم پیچ های روتور می شود. این کار روتور را می چرخاند که باعث بالا یا پایین رفتن آسانسور می شود.


آسانسورهای کارگاهی

این آسانسورهای شیب دار برای انجام راحت و سریع کارهای ساختمان سازی و سازه های بلند بیشترین کاربرد را دارند. آسانسورهای شیب دار کارگاهی قابلیت مونتاژ شدن از آغاز کار و افزایش ارتفاع همزمان با سازه ساختمانی را دارد و می تواند در ارتفاع های بالاتر از ۵۰۰ متر کار کند. این نوع آسانسور در ظرفیت های ۱ و ۱.۵ و ۲ تن ساخته می شوند.

آسانسور شیب دار


اجزای آسانسور شیبدار


اجزای ساختمان آسانسورهای شیبدار همانند تجهیزات آسانسورهای معمولی است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

درب آسانسور

این قطعه از آسانسور شامل دو بخش درب کابین آسانسور و درب طبقات می شود. جنس درب آسانسور از فلز ساخته شده و متعلقات دیگری نیز دارد.


سیم بکسل

به منظور آویزان کردن کابین و وزنه ‌های متعادل در آسانسور از سیم بکسل استفاده می شود. هنگام خرید سیم بکسل باید به نوع فولاد به کار رفته در ساخت آن، تک سیم ها و مقطع آن ها توجه کرد.


تراول کابل آسانسور

برای اینکه کابین آسانسور به شکل صحیحی به مکان مورد نظر برود از تراول کابل آسانسور استفاده می شود. این قطعه وظیفه انتقال فرمانی را که از طبقات و شستی کابین آسانسور به تابلوهای فرمان داده می شود را دارد. همانطور که از اسم این کابل‌ها برمی‌آید، انتقال‌دهنده فرمان‌های صادر شده از طبقات و شستی کابین آسانسور به تابلو فرمان هستند تا کابین آسانسور به درستی به محل مورد نظر فراخوانی شوند. تراول کابل آسانسور از جنس‌ های مختلفی مانند مس، نیمه مس و یا با روکش مس و در اندازه‌ های ۱۲، ۱۸، ۲۰ و ۲۴ به صورت رشته‌ای ساخته می شود.\\


پریل آسانسور

وظیفه این قطعه از آسانسور شیب دار هدایت کابین و وزنه تعادل در مسیر حرکت می باشد. جنس پریل از فلز و به شکل T ساخته شده است.
علاوه بر اجزایی که برای آسانسور شیب دار برشمردیم، قطعات دیگری شامل انکودر، فتوسل، متعلقات درب و ریل مانند براکت ریل، پیچ و مهره، کمان مکانیکی، پیچ و مهره و لقمه پیچ در ساخت آسانسور به کار می رود. همچنین متعلقات راه‌ اندازی آسانسور از قبیل گاورنر، تابلو برق، شستی آسانسور و متعلقات مکانیکی نیز برای اجرای آسانسور استفاده می شود.

نحوه کار کردن آسانسور شیبدار چگونه است ؟


آسانسورهای شیبدار برای بالا و پایین بردن افراد در مسیرهایی که کاملا عمودی نیستند بسیار مفید هستند. آنها با استفاده از یک موتور برای حرکت کابین در امتداد یک سیم کار می کنند و می توانند با زاویه بالا و پایین حرکت کنند. در گذشته این آسانسورها دارای چرخ هایی در داخل و خارج بودند که به حرکت آنها در مسیرها کمک می کرد.

از لحاظ ظاهری چرخهای بیرونی لبه دار بودند که با ریل راهنما درگیر می شدند و می توانستند کابین را به سمت بالا و پایین به حرکت در آورند. اما بر عکس چرخ های داخلی بدون لبه بودند و می توانند روی ریل های راهنما بلغزند و کابین را حرکت دهند.


آسانسورهای شیب دار برای حمل و نقل افرادی که با ویلچر جابه جا می شوند برای دسترسی به طبقات بالا بسیار کاربردی است. البته این آسانسورها باید ویژگی های خاصی داشته باشند.

حداقل ابعاد کابین آسانسورهای شیب دار باید در اندازه ۱۴ * ۱۱ سانتی متر ساخته شوند. همچنین کمترین اندازه عرض باز شونده درب کابین باید ۸ سانتی متر باشد. این آسانسورها باید به سیستم تراز طبقه مجدد مجهز باشند تا استفاده افراد ناتوان از آن ها راحت تر باشد.

آسانسورهای شیب دار باید به دکمه ای مجهز باشند تا درب کابین بتواند بیشتر از زمان عادی بسته شدن، باز بماند.

آسانسور شیبدار تا چقدر ارتفاع و شیب را می تواند تحمل کند



آسانسورهای شیب دار بر اساس فناوری پایه ای که در طراحی آسانسورهای معمولی و عمودی به کار رفته است، ساخته شده اند. تجهیزات آسانسور قابلیت سازگاری با سیستم هایی با دامنه ۱۰ درجه از عمودی را دارند. ولی برای ایجاد شیبی بیشتر از ۲۰ درجه از عمودی در آسانسورها باید قطعات و تنظیمات اضافی صورت گیرد.

در ساخت بیشتر آسانسورهای شیب دار از مواد آلومینیومی و فولادی استفاده می شود. نیروی مورد نیاز برای حرکت این آسانسورها از طریق موتورهای برقی و با کنترل های الکترونیکی دکمه فشار تامین می شود.

قیمت و خرید آسانسور شیبدار از آسانسور آبالیفت



شرکت آسانسور آبالیفت در حوزه ساخت و تعمیر آسانسور و تجهیزات و قطعات آن فعال است و انواع آسانسورهای شیب دار و معمولی را با قیمتی مناسب در نقاط مختلف ایران عرضه می کند. جهت استعلام قیمت و خرید آسانسور می توانید به صورت آنلاین با کارشناسان این شرکت ارتباط برقرار کنید.

برای تعیین قیمت آسانسور شیب دار عوامل داخلی شامل تعداد طبقات ساختمان، میزان تردد در آسانسور ، مشخصات ساختمان، سرعت آسانسور و قطعات آسانسور اثر گذار هستند. همچنین فاکتورهای بیرونی مانند برند ایرانی و یا خارجی، نوسانات ارز و تحریم ها می توانند در قیمت خرید آسانسور موثر باشند.

تولیدات داخلی به دلیل اینکه تمام قطعات و مراحل ساخت آسانسور در داخل تولید می شود، قیمت پایین تری دارند. اما وجود تحریم ها و نوسانات ارز در صورتی که کنترل نشوند می توانند به شدت باعث افزایش قیمت آسانسور شوند. ممکن است نیاز به وارد کردن قطعه ای خاص باشد که یا به دلیل تحریم ها امکان وارد کردن آن قطعه وجود ندارد.

جمع بندی


در حال حاضر استفاده از این نوع آسانسور به دلیل کاربرد خاصی که دارد در مکان های مسکونی، تجاری و کارگاهی قابل استفاده است. این آسانسورها علاوه بر حرکت عمودی می توانند به شکل منحنی و شیب دار نیز حرکت کنند. آسانسورهای شیب دار برای افراد معلول و کسانی که توانایی حرکت از طریق پله ها را ندارند بسیار مفید است.

منبع :

برای تحقیق بیشتر در مورد آسانسور شیب دار، شما می توانید به وب سایت های زیر مراجعه کنید:

✅ وب سایت کمپانی “Otis” (otis.com) – این شرکت یکی از بزرگترین تولید کنندگان آسانسور در جهان است و اطلاعات زیادی در مورد طراحی و عملکرد آسانسورهای شیب دار در وب سایت خود دارد.

✅ وب سایت “Architectural Digest” (architecturaldigest.com) – این وب سایت مقالات متعددی در مورد طراحی و کاربرد آسانسورهای شیب دار در معماری مدرن ارائه می دهد.

✅ وب سایت “Schindler Group” (schindler.com) – این شرکت یکی دیگر از بزرگترین تولید کنندگان آسانسور در جهان است و اطلاعات گسترده ای در مورد آسانسورهای شیب دار در وب سایت خود دارد.

✅ وب سایت “Elevator World” (elevatorworld.com) – این وب سایت یک منبع عالی برای اخبار و مقالات حرفه ای در مورد صنعت آسانسور است.

لطفاً توجه داشته باشید که این وب سایت ها ممکن است محتوایی به زبان فارسی نداشته باشند و شما باید از ترجمه گوگل یا یک ابزار ترجمه مشابه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *